Jak zacząć swój biznes Wsparcie na starcie
Jak zacząć swój biznes? Wsparcie na starcie
Wrzesień 18, 2018
Księgowość wirtualna. Jakie ma szanse na wyparcie stacjonarnych biur
Księgowość wirtualna. Jakie ma szanse na wyparcie stacjonarnych biur?
Wrzesień 21, 2018
Mała firma produkcyjna – zyski czy straty

Firma produkcyjna kojarzona jest najczęściej z wielkimi halami, dużymi, ciężkimi maszynami i umiejętnością obsługi skomplikowanych urządzeń. Czy zatem produkcja własna ma sens, a zakład produkcyjny zmieści się w domu?

Obalamy mit – firma produkcyjna nie musi być wielką wytwórnią. Małe firmy wbrew pozorom bardzo dobrze radzą sobie na rynku (przekroczyły liczbę 1,84 miliona). Aby rozpocząć, wystarczy zacięcie manualne, kreatywność i pasja tworzenia. Na start potrzeba około 30 tysięcy złotych (plus koszty wynajmu, jeśli firma nie mieści się w naszym domu). Kwota ta spokojnie wystarczy na materiały i wszelkie dodatki. Od kilku lat popularną dziedziną znajdującą nieustanne zapotrzebowanie jest krawiectwo. Prócz wspomnianych zdolności trzeba jeszcze znać trendy i fasony, a także należy dobrze rozglądać się za materiałami potrzebnymi do koszul, sukienek i innych produktów odzieżowych. Jednak wraz ze wzrostem renomy, nawet mała firma składająca się z trzyosobowej ekipy może liczyć na zlecenia warte 5000 zł za szyty na miarę garnitur.

Mała firma = małe zyski?

Nic bardziej mylnego. Czasami im mniej skomplikowany plan na biznes, tym szybszy wzrost wartości interesu, o czym mógł przekonać się właściciel firmy Woźniak, który zaczynał biznes, sprzedając swoje produkty prosto z samochodu, a dziś ma ponad 250 ciężarówek dostarczających dziennie 7-8 mln… jaj.

Inny przykład – jedną z ważniejszych zasad jest umiejętność przyglądania się sytuacji, obserwacji rynku i… nawet nasze nazwisko. W dobie kryzysu, kiedy niemieccy kierowcy stali się bardziej oszczędni i nie chcieli inwestować w drogie akumulatory (np. z Bosch’a), skorzystał na tym polski producent niewielkiej firmy w województwie mazowieckim, pan Lech. Polski przedsiębiorca zainwestował w bardzo nowoczesne linie technologiczne, a więc zaważyła dobra jakość, ale także jego niemiecko brzmiące nazwisko, Schnajder, które na niemieckim rynku na pewno miało znaczenie.

Warto zainwestować w rynek dziecięcy

Produkty dla dzieci nie kończą się na pieluchach i zabawkach. Trzeba wiedzieć, że wielu rodziców kupujących coś dziecku kieruje się zasadą „ja tego nie miałem, więc moje dziecko musi mieć” lub zaopatruje dzieci w produkty, z jakich sami by korzystali, tylko w pomniejszonej wersji. Wiele jest też produktów pozornie potrzebnych lub takich, które faktycznie są efektywne i pomocne. Hitem ostatnich kilku lat są Szumisie, misie, które szumiąc, mają zapewnić dziecku spokojny sen. Tak naprawdę niskim kosztem nakładów materiałów niewielka firma nie tylko utrzymała się na rynku, ale przede wszystkim zyskała renomę.

Popuść wodze fantazji. Znajdź swoją niszę

Na świecie żyje wielu ludzi o różnych potrzebach i zamiłowaniach. Być może będzie to brutalny przykład – dla zakładów pogrzebowych raczej nigdy nie zabraknie pracy. Podobnie będzie z firmami, które skupią się na jednym lub kilku wielbicielach danej epoki, stylu. Hipsterzy cenią sobie nietuzinkowe gadżety – zwłaszcza, jeśli nie są tworzone masowo. Dlatego będą w stanie zapłacić nawet 1000 złotych za zegarek z filcu. Ogromny zysk notowały i notują małe firmy zajmujące się produkcją własnoręcznie robionych biżuterii (sutasz). Dużą zaletą prowadzenia własnego biznesu są małe koszty początkowe, a nierzadko szybki rozwój firmy, jeśli trafimy do grona odbiorców. Nietuzinkowość jest w modzie, dlatego warto otwierać się na takie gałęzie przemysłu, które przyciągają osoby kreatywne, kolorowe, wyróżniające się. Oczywiście nie jest to jedyna grupa kupujących, do których trzeba dotrzeć. Duże firmy niekiedy zdają się zapominać o odbiorcach z początku ich działalności, dlatego mniejsze przedsiębiorstwa sprytnie wypełniają tę lukę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Ok