Terminal płatniczy. Wygoda i udogodnienie
Terminal płatniczy. Wygoda i udogodnienie
Wrzesień 30, 2018
Rolety w kasecie
Rolety w kasecie – dlaczego warto się na nie zdecydować?
Październik 2, 2018
Mobilny bank w telefonie Warto spróbować

Z technologii mobilnych korzysta coraz więcej Polaków. Na przedziale lat 2013-2015 liczba użytkowników korzystających z mobilnych opcji bankowych na swoich smartfonach zwiększyła się o 31 %. Z roku na rok wskaźnik ten wzrasta średnio o 10 %.

Co umożliwiają mobilne aplikacje bankowe?

Banki wychodzą naprzeciw nowoczesnym klientom i umożliwiają im skorzystanie z mobilnej aplikacji. Niekiedy jest to czynnik decydujący o tym, czy dana osoba zdecyduje się na ten bank i jego oferty.

Każdy bank oferuje jednakowe standardy, jeśli chodzi o podstawowe operacje, jakie można wykonać za pomocą aplikacji mobilnej. Należą do nich:

– sprawdzenie historii operacji i salda rachunku,

– możliwość dokonania przelewu między własnymi rachunkami,

– wyszukanie najbliższego bankomatu lub oddziału bankowego,

– przeglądanie lokat, listy rachunków,

– zlecenia przelewów do danych odbiorców lub odbiorców zdefiniowanych wcześniej w systemie (także do urzędu skarbowego i ZUS-u),

– sprawny i szybki kontakt z działem technicznym i infolinią.

Nie trzeba być klientem banku, aby użyć i przetestować funkcje aplikacji mobilnej. Można ją pobrać w opcji demo i samemu sprawdzić, czy dana operacja nas interesuje i nie ma w niej błędów.

Tradycyjna bankowość vs mobilność

Niektóre usługi są dostępne tylko dla klientów mobilnych. Tradycyjna bankowość przez internet nie umożliwi nam np.:

– opłacania faktury za pomocą skanu umieszczonego na niej kodu QR – bez konieczności ręcznego wpisywania danych do formularza,

– szybkiego zlokalizowania oddziału banku, najbliższego bankomatu.

Niekiedy, aby aktywować usługę mobilną, należy udać się lub skontaktować z infolinią. Ponadto część banków posiada opcję korzystania z rozwiązań przetestowanych lub lubianych przez klientów indywidualnych (BLIK – system płatności telefonem bez konieczności użycia karty płatniczej. Aby dokonać zapłaty, klient musi wprowadzić na terminalu specjalny kod wygenerowany za pomocą aplikacji).

Bankowość mobilna to przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Cenią to przede wszystkim firmy, które w ciągu jednego dnia dokonują wielu przelewów i transakcji. Strony internetowe banków zostały specjalnie skonfigurowane i wykonane dla danego typu urządzenia (smartfonu, tabletu). Mają mniej szczegółów i elementów graficznych, by strona była bardziej czytelna i łatwiejsza w obsłudze. Kłopotliwe może być wpisywanie danych w formularzach, jednak jeśli stworzymy sobie listę osób lub firm, do których regularnie wykonujemy przelewy, możemy w łatwy sposób za pomocą jednego „kliknięcia” wybrać, na czyje konto wpłacamy pieniądze. Ponadto aplikacje cały czas ulegają aktualizacjom, dlatego często jest tak, że wiele operacji można wykonać w prostszy sposób, nierzadko niedostępny na komputerach stacjonarnych.

Bankowość internetowa, niebezpieczeństwa – jak sobie z nimi radzić?

Wiele instytucji publicznych nie zdołało jeszcze dostosować swoich serwerów do potrzeb obywateli niepełnosprawnych zgodnie z międzynarodowym standardem WCAG 2.0. O ile Polacy dbają o swoją prywatność i bezpieczeństwo, o tyle w sferze bankowości mobilnej wciąż zdarzają się niedopuszczalne naruszenia podstawowych zasad bezpieczeństwa. Co powinno się robić:

– podczas logowania należy ręcznie wpisywać adres strony internetowej banku. Niektóre wirusy potrafią podmieniać skopiowany do schowka systemowego tekst,

– adresy stron internetowych, które otrzymujemy w wiadomościach SMS, trzeba dokładnie sprawdzać – wiele osób podszywa się pod inną instytucję,

– dobrą opcją i nawykiem będzie korzystanie z powiadomień o zmianie stanu konta. Wystrzegajmy się otwartych sieci bezprzewodowych,

– instalacja programu antywirusowego,

– należy ostrożnie obchodzić się z opcją kodów QR – nigdy nie wiadomo, na jaką stronę zostanie odesłany użytkownik,

– trzeba regularnie aktualizować oprogramowanie,

– gdy nasz telefon zaginie lub zostanie skradziony, a my korzystamy z mobilnej aplikacji, należy to niezwłocznie zgłosić w oddziale banku, na policji oraz własnemu operatorowi komórkowemu.

Zagrożenia mogą sprawić nam trudności, jednak usługi stacjonarne, papierowe także nie są wolne od błędów, a nawet zaginięć. Założenie konta przez internet nie trwa długo, a ułatwia nam życie i oszczędza czas.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Ok