Big Data – czarny koń biznesu
Big Data – czarny koń biznesu
13 września, 2018
Handel w sieci się opłaca Czy warto założyć e-sklep
Handel w sieci się opłaca? Czy warto założyć e-sklep?
15 września, 2018

Nowa ścieżka transportu. Współpraca Europy i Chin w sprawie kolei

Nowa ścieżka transportu. Współpraca Europy i Chin w sprawie kolei

Transport towarów z Europy za granicę wiąże się przede wszystkim z coraz większym popytem, a coraz mniejszą liczbą kierowców potrzebnych do dostarczania usług. Naprzeciw temu problemowi ma wyjść transport kolejowy z Chinami i współpraca z państwami, przez które przebiega ciąg transportów, czyli korytarz transportowy.

Kolejowy Jedwabny Szlak między Chinami i Unią Europejską to owoc determinacji i uporu Chin, innowacyjnej branży logistycznej Europy i wzrostu popytu na nowe formy transportu wśród globalnych koncernów. W 2017 roku zanotowano wzrost uruchomionych pociągów w obydwie strony. Było to o 25% więcej, niż w ciągu poprzednich sześciu lat łącznie. Polska jest w bardzo dogodnej pozycji, gdyż niemal cały towar trafia do Unii Europejskiej przez terminal w Małaszewiczach (granica polsko-białoruska). Dzieje się tak ze względu na konflikt rosyjsko-ukraiński, przez co odnoga KJS wiodąca przez porty krajów bałtyckich do Zachodniej Europy nie jest już tak konkurencyjna. Odkąd rozpoczęto przewozy towarowe koleją z Chin do Europy (2011 r.) uruchomiono na tej trasie łącznie 6235 pociągów (na dzień 26 grudnia 2017 roku). Polska kolej podpisała porozumienie z czterema krajami korytarza. Porozumienie to ma na celu budowę hubów intermodalnych.

Handel z Chinami – ważny partner biznesowy?

O tym, że Chiny są istotnym partnerem handlowym Europy, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Każdego dnia pomiędzy Unią Europejską a Chinami przepływają towary o wartości ponad miliarda euro. Jak dotąd najbardziej popularnym środkiem transportu była droga morska, jednak chęć szybkiej wysyłki i wzrastające zapotrzebowanie na towary skłoniło Chiny i Europę do zaproponowania nowej ścieżki – kolei. Współpraca może się udać, zwłaszcza, że sukcesy handlowe widoczne są w liczbach: między 2006 a 2015 rokiem wysyłka towarów z UE do Chin wzrosła trzykrotnie.

Jak to przenosi się na zyski? Chiny zajmują drugie miejsce za Stanami Zjednoczonymi w  roli importerów z UE. Z kolei w przypadku eksportu usług okazuje się, że Chiny zaopatrują kraje członkowskie w ponad 20% kupowanych przez nie za granicą towarów.

Pora na kolej?

Handel w Europie kwitnie – m.in. dzięki masowemu trendowi na przedmioty zamawiane z Chin, które są tanie i jakościowo nierzadko nie odbiegają o tych produkowanych w Europie. Za koleją przemawia fakt, że czas trasy, którą pokonuje pociąg z Chin do Polski, trwa od 11 do 14 dni, czyli około 4 razy szybciej niż przewozy morskie za pośrednictwem kontenerowców.  Nie wspominając o niskich cenach przewozu sięgających 2/3 tego, co oferuje transport lotniczy. Dodatkowym atutem kolei jest jego ekonomiczność i bezpieczeństwo.

Liczby nie kłamią

Nie należy jednak zapominać, że opcja kolei dopiero raczkuje i niewiele jest firm, które podjęły się w Polsce tego rodzaju transportu. Warto też zaznaczyć, że transport morski jest w stanie przewieźć o wiele więcej towaru niż kolej, więc handel Europa-Chiny jest póki co w fazie prób i testów. Nie należy go jednak lekceważyć, bo może z czasem zrewolucjonizować system transportowy i stać się numerem jeden, zostawiając w tyle morskich przewoźników. Działania liderów Państwa Środka, jak i Unii Europejskiej, wyraźnie zmierzają ku wzrostowi znaczenia kolei.

Oceń wpis!
[Ocen: 0 Średnia: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Ok